2024. szeptember 1., vasárnap

Katalógus

Hosszabbítás

eKönyvtár

Weboldalaink

A semmi ágán – irodalomterápia kamaszoknak

0
A semmi ágán – irodalomterápia kamaszoknak

Dátum/Időpont
2024. 09. 18. szerda
16:30–18:00

Helyszín
Stefánia Fiókkönytár-klub
Stefánia Fiókkönytár-klub, Szeged, Stefánia 2.


A Létra Projekttel együttműködésében irodalomterápiás foglalkozásokat indít a Somogyi-könyvtár 15-17 éves fiatalok számára. A készségekre fókuszáló, dramatizációs és vizuális alkotási módszereket is felhasználó irodalomterápiás foglalkozásokra a megadott korcsoportból bárki jelentkezhet, nem elvárás a könyvek szeretete és előképzettség sem szükséges.
A tervezett csoportlétszám 8-12 fő.
A foglalkozások heti rendszerességgel valósulnak meg, összesen 5 alkalommal.
Egy alkalom időtartama 90 perc.
A foglalkozássorozat nyitott, azaz lehetőség van későbbi becsatlakozásra is (legkésőbb a harmadik alkalomig), mégis inkább azt javasoljuk, aki teheti, regisztráljon előre mind az 5 alkalomra.

A foglalkozások időpontjai (heti rendszerességgel, szerdánként 16:30-tól):
szeptember 18., szeptember 25., október 2., október 9., október 16.

Helyszín: Stefánia Fiókkönyvtár-klub emelete, Stefánia 2.

A foglalkozássorozat fő témája: pályaválasztás és jövőkép kamaszkorban

A foglalkozásokat koterápiában vezeti: Király Hajnal és Borka-Csizmazia Kincső

A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.
Jelentkezéseteket  online űrlapon várjuk.

További részletek az esemény facebook oldalán.

AZ IRODALOMTERÁPIÁS MÓDSZER BEMUTATÁSA

Meglepően hangozhat, de elsősorban az irodalomból tudhatjuk meg, mit érezhet a másik ember, amikor nem beszél azon túl, amit elmond magáról. Míg a filmekben, csakúgy, mint a mindennapi életben, a szavak gyakran arra valók, hogy elrejtsék gondolatainkat, addig a jó irodalom hitelesen és árnyaltan, a megfelelő szavakat a megfelelő helyen használva ír le érzelmi folyamatokat, gondolatokat.
Az irodalomterápia nagyban épít a ráismerésre és a felismerésre: a saját érzések, problémák azonosítására (ez a „nem vagyok egyedül” felszabadító érzése), illetve az újszerűség, a megváltozott perspektíva (az „így is lehet érezni, gondolkodni, mondani”) kizökkentő élményére. Segít az önmagunkkal és a másokkal való kapcsolódásban, ilyen értelemben a szocioterápiákhoz is sorolható, az élményterápiás és művészetterápiás besorolás mellett. Nem csupán az úgynevezett klasszikus irodalom hathat terápiásan, azaz kísérheti az olvasóját az önismeret útján, hanem bármely szöveg (levél, dalszöveg, blogbejegyzés, folyóiratcikk), amely érzéseinket, gondolatainkat „megszűrve” magunkhoz, magunkba fordít minket. Az irodalomterápia esetében a ”terápia” utótag nem a gyógyító szándékra utal, hanem az érzelmi felnövekvés útján való kísérésre, ami a pedagógusi munkának is egyik fontos aspektusa.
Véleményünk szerint, bármely irodalmi vagy félirodalmi szöveg használható irodalomterápiás megközelitéssel, ha sikerül felmérnünk aktualitását a célcsoport igényei, fő témái szempontjából, azt egyéni és csoportos gyakorlatokkal, játékokkal előkészítjünk, mindehhez pedig az érzések biztonságos megélésére alkalmas környezetet, hangulatot teremtünk a fejlesztő irodalomterápiás csoportfoglalkozáson.

FOGLALKOZÁSVEZETŐK

Király Hajnal filmesztéta, irodalomterapeuta, a Szegedi Tudományegyetem és a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem oktatója. 2017 óta vezet irodalomterápiás gyermek- és felnőttcsoportokat Szegeden. Önkéntesként dolgozott a Szegedi Drogambulancián és a Szegedi Ifjúsági- és Gyermekpszichiátrián is. 2019 és 2021 között a Léleklépő és a Talentum Alapítványokkal együttműködve irodalomterápiás csoportfoglalkozás-sorozatokat tartott szorongással élő kiskamaszok és szüleik számára. Jelenleg a Kreatív Formák Alapítvány keretében működő, a Szegedi Ifjúsági- és Gyermekpszichiátriával és a Családsegítő Szolgálattal is kapcsolatban álló, rászoruló szegedi családokat segítő Létra Projekt keretében tart irodalomterápiás foglalkozásokat Borka-Csizmazia Kincsővel koterápiában.

Borka-Csizmazia Kincső magyar nyelv és irodalom szakos középiskolai tanár, irodalomterapeuta. Múzeumpedagógusként, drámacsoportok szervezőjeként már több évtizede foglalkozik fiatalokkal. 2021 óta tart Király Hajnallal koterápiában irodalomterápiás önismereti csoportfoglalkozásokat gyermekek és felnőttek számára a Létra Projekt keretei között. Jelenleg családi vállalkozásban dolgozik, valamint a Kreatív Formák Alapítvány által működő, a Szegedi Ifjúsági- és Gyermekpszichiátriával és a Családsegítő Szolgálattal is kapcsolatban álló, rászoruló szegedi családokat segítő Létra Projekt keretében végez önkéntes munkát, itt az irodalomterápiás foglalkozások mellett egyéni segítő beszélgetéseket folytat.


Kategóriák:

Címkék: