Ezen az oldalon azokat a kérdéseket – és a hozzájuk tartozó válaszokat – gyűjtöttük egybe, amelyek a legtöbbször okoznak félreértéseket, problémákat a mindennapos könyvtárhasználat során.
Hány dokumentum kölcsönözhető és mennyi időre?
10 dokumentum kölcsönözhető 4 hétre. A hosszabbítás azonban csak 3 hétre szól, ezért figyelni kell arra, hogy ha valaki új könyvet kölcsönöz és ezzel egy időben meghosszabbítja a már kölcsönzésben lévőket, akkor nem egyszerre fog lejárni a könyvek kölcsönzési ideje.
Miért kell bemutatni beiratkozáskor, illetve a lejárt olvasójegy újraérvényesítésekor a személyi igazolványt és lakcímkártyát?
Az 1997. évi könyvtári törvény (CXL/1997. ) értelmében a „könyvtárhasználónak a beiratkozáskor a következő személyes adatait kell közölnie és igazolnia: természetes személyazonosító adatok és lakcíme.” Ezen adatok igazolására a személyi igazolvány és a lakcímkártya hivatott. Az olvasójegy érvényességi idejének meghosszabbításakor az esetleges változásokat ellenőrizzük.
Miért nem hosszabbítható meg azoknak a könyveknek a lejárati ideje, amelyeket időközben mások előjegyeztek?
Sajnos nem tudunk minden könyvből elegendő példányt vásárolni, gondoljunk csak az aktuális sikerkönyvekre. Ugyanakkor fontosnak tartjuk, hogy a meglévő állomány minél több olvasóhoz jusson el. Ezért született meg a döntés, hogy a gyakran keresett (előjegyzett) könyveket az alap kölcsönzési idő (4 hét) után tovább kell adni a sorban következő várakozónak. Más esetben az engedélyezett hosszabbításokkal akár 10 hétig (két és fél hónapig) is kint lehet egy könyv, vagyis az előjegyzési sor végén akár 1–2 év is lehetne a várakozás.
Miért ilyen későn kerül polcra a könyv a könyvesbolti megjelenéshez képest?
Arra törekszünk, hogy az új könyvek minél gyorsabban hozzáférhetőek legyenek. Ugyanakkor a könyveknek számos munkafolyamaton kell keresztül menniük, mielőtt a katalógusban visszakereshetővé, illetve kölcsönözhetővé válnak. A több munkaterület, és könyvtáros összehangolt tevékenységét igénylő folyamatok sajnos kicsit időigényesek.
Előfordulhat az is, hogy a katalógusban már megtalálható egy könyv leírása, de a lelőhely megjelölése nélkül. Ez azt jelenti, hogy még feldolgozás alatt van, de hamarosan kölcsönözhetővé válik.
Miért nincsenek a könyvek a helyükön?
Ennek több oka is lehet. Könyvtárunkban több mint százezer kötet elérhető szabad polcon. Az olvasói terekben gyakran előfordul, hogy valaki már levette a polcról a keresett könyvet, de még nem kölcsönözte ki (pl. olvasgatja valamelyik fotelben). Megtörténhet az is, hogy valaki véletlenül egy másik polcra tette vissza a megnézett könyvet (ezért is kérjük, hogy a könyveket hagyják az asztalokon, majd a könyvtáros elpakolja). A megrongálódott, köttetésre váró köteteket szintén levesszük a polcokról. Javasoljuk, hogy amennyiben a keresett mű nem található a helyén, kérje kollégáink segítségét, akik készséggel állnak a rendelkezésére.
Miért nem lehet bevinni táskát és kabátot a könyvtárba?
A válasz egyszerű: a könyvtári állomány védelme érdekében. A táskák és kabátok elhelyezésére az alagsorban ingyenes ruhatár található, ahol olyan átlátszó műanyag táskák is kérhetők, amelyekben a szükséges holmik felvihetők az olvasói terekbe.
Miért kell kártérítést fizetni a rossz állapotban visszahozott könyvért?
Sajnos előfordul, hogy a kikölcsönzött könyvet otthon valamilyen baleset éri (elázik, leöntjük valamivel, elszakad a lapja, szétesik…). Ezeket a könyveket már nem tudjuk odaadni egy következő olvasónak, hanem tisztítani, javítani, akár újraköttetni kell őket, hogy ismét kölcsönözhetővé váljanak. Ezt a költséget kell ezekben az esetekben kifizetni.
Miért kell minden alkalommal kölcsönzési bizonylatot nyomtatni/aláírni az adminisztrációban?
A kölcsönzéssel kapcsolatos bizonylatok nyomtatása nemcsak jogi szempontból szükséges, hanem az esetleges félreértések későbbi tisztázása érdekében is. Könyvtáros és olvasó egyaránt ezzel tudja bizonyítani, hogy valamely kötet visszakerült már a könyvtárba vagy sem.