Szegeden divat az olvasás! Egy személy – egy könyv
A Somogyi-könyvtár könyvajánló sorozatában Kiszin Miklós középiskolai tanár, zenész Presser Gábor Presser könyve I–II. címmel megjelent memoárköteteit ajánlja.
A hivatásom és a hobbim miatt a polcomon főleg zenei vagy zenével kapcsolatos könyvek várnak elolvasásra. A pedagógus-életforma miatt pedig leginkább a nyári szünet idején van lehetőség válogatni közülük.
Azt azért őszintén be kell vallanom, azok közé az emberek közé tartozom, akiknek manapság egy tablet könnyebben kerül a kezébe, ha kikapcsolódni, olvasni vágyik. Mégis jöjjön most egy igazi könyv, egy kétkötetes, vaskos kiadás, Presser könyve I–II. Negyvenegy év ének-zene oktatással és ugyanannyi, vagy talán hosszabb muzsikusléttel a háttérben választottam ezt a könyvet.
A zeneoktatásban a diákoknak mindig azt mondom, hogy kétféle zene létezik: jó meg rossz. Nincsenek műfaji és egyéb megkülönböztetések. Az idő mindent bizonyít. Bach, Mozart vagy Liszt és Bartók muzsikáját már nem kell megkérdőjelezni, hogy jó-e. Az évtizedek és az évszázadok bizonyították. Így lehet az, hogy az úgynevezett könnyűzenében is születtek olyan alkotások, amelyeket ötven-hatvan év után is hallgat a nagyközönség. Tehát valószínűleg jó zenék.
Presser Gábor (Pici bácsi, 75) Kossuth- és Erkel-díjas zeneszerző, zongorista, énekes, érdemes művész, a Vígszínház zenei vezetője, élő rocklegenda, az Omega és az LGT együttes meghatározó alakja. Számos dal, sláger és színpadi mű alkotója, amelyek kiállták az idő próbáját, és valószínűleg az elkövetkező ötven-száz vagy több évben is fennmaradnak, mint jó zene.
Presser könyve (nem kronologikus sorrendben) élet- és alkotástörténetek egymásutánisága, tele érdekes anekdotával, egyéni kulisszatitkokkal. Miért tiltották be a ’70-es években a Bummm című albumot? Miért kellett németre fordítani az LGT dalait? Kitől vette Presser Gábor az első Magyarországon forgalomban lévő Hammond-orgonát? És tényleg elveszett-e Varsóban a Somló? Ki volt az a zenész, aki az Omegában és az LGT-ben is mindent el tudott intézni? Hogy került a zenekarba egy cirkuszi artista? És az a bizonyos amerikai turné miért nem hozta meg a várt világsikert?
Presser dalait sikerre vitte Zorán, Falusi Mariann és azok a fiatalok, akiket felfedezett és felkarolt: Rúzsa Magdi, Oláh Ibolya. Ezek is jelzik emberi és zenei zsenialitását. Presser könyvét jó szívvel ajánlom fiatal és rutinos olvasóknak egyaránt.