Előzetes telefonos egyeztetés alapján egész évben fogadunk gyermekcsoportokat, iskolai osztályokat.
Telefon: (62) 425-525; (62) 630-634 ; Gyermekkönyvtár *4; Olvasószolgálat *3 vagy Titkárság *1
Foglalkozásainkat korosztályok szerint csoportosítva kínáljuk:
Óvodásoknak
Alsó tagozatosoknak
Felső tagozatosoknak
Középiskolásoknak
ÓVODÁSOKNAK
Papírszínház. Mese képekben
A fakeretben mozgatható nagyméretű lapok segítségével a mesélő színházi élménnyé változtatja a hagyományos meseolvasást. A szöveg és a képek támogatják egymást a befogadásban és a gyermekek fantáziájának fejlesztésében. Az „előadás” után a gyermekek belelapozhatnak a könyvtári polcokon sorakozó mesekönyvekbe is.
Korosztály: 4–6 év
Időtartam: 30–45 perc
Jó játék a gesztenye! Képességfejlesztő játékok gesztenyével és őszi termésekkel.
Marék Veronika: Kippkopp meséjének feldolgozása komplex tevékenységek által. Versek, mondókák, énekek, találós kérdések a gesztenyéről. A foglalkozás során kipróbálható csoportos és egyéni képességfejlesztő játékok: memória és emlékezet fejlesztő játékok, valamint „Hamupipőke” játék és a tic-tac-too.
Korosztály: vegyes-, közép- és nagycsoportosok
Időtartam: 45 perc
Ehető házikó Bálint Ágnes: Mazsola című meséjének feldolgozása népi játékokkal.
A meserészlet meghallgatása után népi mondókák, találós kérdések, versek hangoznak el az őszi terményekről, kiemelten a tökről.
A foglalkozás népi énekes körjátékok bemutatásával, eljátszásával zárul.
Korosztály: vegyes-, közép- és nagycsoportosok
Időtartam: 45 perc
Bohóckodjunk! Farsangi mese és kézműves foglalkozás
A foglalkozás során farsangi mesét hallhatnak a gyerekek, melyet követően bohóccá változnak. A könyvtárban ötleteket gyűjthetnek farsangi jelmezekhez, illetve a foglalkozás végén egy kézműves feladattal készülünk.
Korosztály: 4-7 év
Időtartam: 40 perc
A világ leggazdagabb verebe
A mese levetítése után átalakulunk madarakká, kipróbáljuk, milyen verébnek lenni, kukacokat gyűjteni, magokat válogatni. Vonatozunk egyet, majd megkeressük a könyvekben elbújt verebeket.
Korosztály: 5-6 évesek
Időtartam: 45 perc
Húsvét – a gyerekek népmesén keresztül hangolódnak a húsvét témaköréhez
MESE-JÁTÉK-NÉPSZOKÁS hármas egységével nem csak tudást vagy bővebb információt szerezhetnek a húsvétról, hanem érzelmi kötődés is ki tud alakulni megtartó hagyományainkhoz. A foglalkozás célja, hogy a jelen korban visszatekintsünk eleink ünnepi szokásaira és felfedezhessük bennük a velünk élő múltat. A játékok főleg az ünnepkörhöz kapcsolódnak, mozgásos, szerepjátékos időtöltésre számíthatnak. Az irodalom a különböző verseken keresztül jelenik meg a foglalkozáson.
Korosztály: 4-7 év
Időtartam: 60 perc
LegoMese
Rövid történetek, mesék meghallgatása után legoval építjük fel a történet szereplőit és helyszíneit. Kockákkal keltjük életre, fejezzük ki a különböző hangulatokat és érzelmeket. Gyere és játssz velünk!
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 45 perc
Szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack. Őszhöz kapcsolódó népmesei foglalkozás
A közkedvelt népmese felelevenítésével őszi hangulatot teremtünk. A gyerekek játékos formában megismerkedhetnek ennek az évszaknak a terményeivel. A foglalkozás célja, hogy az őszi zöldségeken és gyümölcsökön kívül a gabonaféléket is bemutassa.
Korosztály: 4–6 éves korig
Időtartam: 45–60 perc
A kiskakas gyémánt félkrajcárja
A foglalkozás során állathangok felismerésével, találós kérdéssel kerülünk közelebb a baromfiudvarhoz és a kiskakashoz. Vajon hogyan szerzi vissza a kiskakas a gyémánt félkrajcárját? A foglalkozáson megkapod a választ, majd megismerkedünk a Hogy a kakas c. népi gyermekjátékkal.
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 45 perc
Lengemesék – Ősz a Nádtengeren (Berg Judit Lengemesék-sorozata nyomán)
A gyerekek a foglalkozás alkalmával megismerkednek a Nádtenger lakóival és egy különleges évszakkal, annak jellegzetességeivel. Interaktív játékokkal – hangutánzás, mozgásos, megfigyelésen alapuló – végig kísérhetik Vilkó és a többi lenge kalandjait az őszi környezetben. A foglalkozás során mélyül a természet iránti kötődés, fejlődik a kifejezőkészség, az előadói képesség, a kitartás és a fókuszált figyelem. A természet – ember tengelyen a résztvevők megismerhetik, kipróbálhatják az őszhöz tartozó hagyományos munkafolyamatokat. A már megszerzett tudás mélyül, erős érzelmi kapcsolat alakulhat ki a mű és a könyvtár iránt.
Időtartam: 60 perc
Korosztály: 5-6 év
Manómese. Játékos önismeret
A foglalkozás Max Bolliger Manómese (Elgondolkodtató történet az igazi értékekről, döntéseink felelősségéről és a bennünk lakozó varázserőről) című meséjére épül.
Hangok felidézésével a történet helyszínére varázsoljuk magunkat. A főhős manó ajándékai után játékok következnek, majd egy képzeletbeli hintón is utazhatunk. A mese segítségével felismerhetjük a saját magukban lapuló „kincseket”.
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 60 perc
Kuflik. Vidám kalandok Dániel András meséi alapján
Játékos feladatok segítségével lépünk be a kuflik világába. Kufli módra nevet adunk magunknak, mozgunk, reggelit és Pofánkát keresünk, részt veszünk a Bújócskázás Világnapján. A Kuflik a hóban című mese alapján pedig jóbogyókat gyűjtünk és értelmes vagy Teljesen Értelmetlen Fejtörőkre válaszolhatunk.
Korosztály: 5–6 év
Kompetenciák, fejlesztendő területek: anyanyelvi kompetencia, abszurd humor, szociális kompetencia
Időtartam: 50–60 perc
Az úgy volt… Foglalkozás Janikovszky Éva írásai alapján
Az elhangzó történetekhez kapcsolódóan felgöngyöljük a családfát, ki kinek a kicsodája, gyakoroljuk a hátrafelé sétálást, hogy senki ne essen orra, „ha felnőtt lesz”. Megtanulunk „szépen felelni, ha kérdeznek”. A foglalkozás végére a résztvevők elmondhatják: „Velem mindig történik valami”.
Korosztály: 4–6 év
Időtartam: 45 perc
Nyomozókutya. Julia Donaldson meséje alapján
Megnyílik a kutyatár, és mi magunk is „kutyává változunk”. A címadó mese meghallgatása után egy „vezérkutya” segítségével végigmegyünk a helyszíneken, kipróbáljuk, hogy milyen megfigyelők vagyunk, majd egy nyomozás keretében a szaglásunkat teszteljük. Zárásul megnézzük, hogy egy valódi könyvtárban is megtalálhatók-e a történetben felsorolt könyvek.
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 60 perc
Március 15. Az 1848/49-es események
Mi történt 1848. március 15-én és utána, miért ünnepeljük meg? Az eseményeket papírszínházas keretekben elevenítjük fel, megnézzük, hogyan öltözködtek a huszárok, és verbuválunk egy szegedi huszárcsapatot is, amelynek meg kell védenie a várát az ellenségtől.
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 45 perc
Liba-Galiba
Márton napi népszokások felelevenítése. A libák és a róka című népmese interaktív dramatikus feldolgozása versek, dalok, énekes játékok által. A népszokásokhoz kapcsolódó ügyességi játékok bemutatása, kipróbálása.
Korosztály: vegyes-, közép- és nagycsoportosok
Időtartam: 45-50 perc
Téli ösvényeken. Vajon mit csinálnak télen az állatok?
A gyerekek mese segítségével nyerhetnek betekintést a vadon élő állatok téli életvitelébe, élelemszerzésük módjába, és megismerhetik téli szokásaikat. Játékok segítségével az állatok bőrébe bújhatnak.
Korosztály: 4–7 év
Időtartam: 45 perc
Kisvakond télen. Mit tartogat számunkra a leghidegebb évszak?
A gyerekek kedvéért felébresztett kisvakondnak el kell magyarázni, hogy milyen a tél, mit lehet akkor csinálni. Vakondtúrásából kiválasztjuk a télen használható tárgyakat. Zdenek Miler A vakond télen című meséjének felolvasása után zenével és játékkal idézzük meg a telet és a mese egyes jeleneteit.
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 45–50 perc
A nagyravágyó feketerigó
A foglalkozás keretében a résztvevők játékos formában ismerkedhetnek a madarakkal. Elhangzik Lázár Ervin meséje is papírbábokkal eljátszva. Vajon milyen az igazi barátság, ki milyen madárbarátot szeretne?
Korosztály: 6 év
Időtartam: 60 perc
ALSÓ TAGOZATOSOKNAK
Frida és Gubanc Szegeden
Frida és Gubanc, a két kis madár szemével ismerhetik meg a gyerekek Szegedet. Madártávlatból szemléljük a várost, épületeit, természeti és kulturális kincseit. A foglalkozás célja, hogy elmélyítse a helyismereti tájékozottságot. Játékkal, vizualizációval és némi helyismereti tapasztalattal nyomon követhetjük őket kalandjaik során. Kiválóan alkalmas kisebb korosztályok számára városismereti foglalkozásként. Fejlesztett területek: magyar nyelv és irodalom, szövegértés, helyismeret
Korosztály: 1–4. osztály
Időtartam: 45–60 perc
Jó játék a gesztenye! Képességfejlesztő játékok gesztenyével és őszi termésekkel.
Marék Veronika: Kippkopp meséjének feldolgozása komplex tevékenységek által. Versek, mondókák, énekek, találós kérdések a gesztenyéről. A foglalkozás során kipróbálható csoportos és egyéni képességfejlesztő játékok: memória és emlékezet fejlesztő játékok, valamint „Hamupipőke” játék és a tic-tac-too.
Korosztály: 1–2. osztály
Időtartam: 45 perc
Ehető házikó Bálint Ágnes: Mazsola című meséjének feldolgozása népi játékokkal.
A meserészlet meghallgatása után népi mondókák, találós kérdések, versek hangoznak el az őszi terményekről, kiemelten a tökről.
A foglalkozás népi énekes körjátékok bemutatásával, eljátszásával zárul.
Korosztály: 1–2. osztály
Időtartam: 45 perc
Te jól ismered az állatokat? Használd a QR-kódokat és általuk ismerkedj meg a csodálatos állatvilág egyik könyvével, majd Animal 4D-vel keltsd életre a Földön élő állatok egyikét. MTiny robot segítségével gondozd és vigyázz rá, hogy az állatvilág törékeny egyensúlya fennmaradjon!
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 60 perc
Beporzók hete. Érzékenyítő foglalkozás
2018. március 10-én magánkezdeményezéssel indult útjára a beporzók szorgos munkájának ünneplése, segítése és védelme kapcsán életre hívott országos rendezvénysorozat. A témához kapcsolódóan, de egész évben várjuk az érdeklődő osztályokat ismeretterjesztő játékokra épülő interaktív foglalkozásra, ahol a diákok a digitális eszközök segítségével ismerhetik meg a beporzók csodálatos világát, a méhek életét!
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 45–60 perc
Kalandok a Földért – Gyere el, és légy részese ennek a különleges utazásnak!
Ha te is úgy gondolod, hogy mindannyian útitársak vagyunk a Földön, akkor csatlakozz hozzánk környezetvédelmi könyvtári foglalkozásunkra.
Izgalmas történetek, elgondolkodtató fejtörők és interaktív robotok segítségével fedezzük fel és tanuljuk meg, hogy hogyan vigyázzunk a környezetünkre, miközben közösen gondolkodunk a fenntartható jövő lehetőségein. Együtt megérthetjük, hogy felelősségünk van a Föld nevű bolygóért, és hozzájárulhatunk, hogy jobbá tegyük a világot.
Korosztály: 3-4. osztály
Időtartam: 60 perc
Lengemesék – Ősz a Nádtengeren (Berg Judit Lengemesék-sorozata nyomán)
A gyerekek a foglalkozás alkalmával megismerkednek a Nádtenger lakóival és egy különleges évszakkal, annak jellegzetességeivel. Interaktív játékokkal – hangutánzás, mozgásos, megfigyelésen alapuló – végig kísérhetik Vilkó és a többi lenge kalandjait az őszi környezetben. A foglalkozás során mélyül a természet iránti kötődés, fejlődik a kifejezőkészség, az előadói képesség, a kitartás és a fókuszált figyelem. A természet – ember tengelyen a résztvevők megismerhetik, kipróbálhatják az őszhöz tartozó hagyományos munkafolyamatokat. A már megszerzett tudás mélyül, erős érzelmi kapcsolat alakulhat ki a mű és a könyvtár iránt.
Korosztály: 1-3. osztály
Időtartam: 60 perc
Rumini – Csapat-társas-játék
Ami a foglalkozás során a gyerekekre vár: Vajon hol a kincs? Teljesítsétek a küldetést! Gyűjtsétek a térképrészleteket!
Kétféle változatban:
– kedvcsinálónak azoknak, akik még nem olvasták
– az izgalmas események felelevenítése azoknak, akik már olvasták
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 60 perc
Kuflik. Vidám kalandok Dániel András meséi alapján
Játékos feladatok segítségével lépünk be a kuflik világába. Kufli módra nevet adunk magunknak, mozgunk, reggelit és Pofánkát keresünk, részt veszünk a Bújócskázás Világnapján. A Kuflik a hóban című mese alapján pedig jóbogyókat gyűjtünk és értelmes vagy Teljesen Értelmetlen Fejtörőkre válaszolhatunk.
Korosztály: 1-4. osztály
Kompetenciák, fejlesztendő területek: anyanyelvi kompetencia, abszurd humor, szociális kompetencia
Időtartam: 60 perc
A fák titkos élete
Vajon mit gondol rólunk a természet? Légy része újra a természetnek mesével, mozgással és vizualizációval egybekötött jóga mókával.
A foglalkozás alatt A csodakert című, kazah népmese hangzik el.
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 45 perc
Bolygóközi kalandozások – INDI ROBOT
Kalandozz velünk a világűrben! A foglalkozás során a részt vevők megismerkednek a gyermekkönyvtár bolygókról és világűrről szóló könyveivel, ezt követően pedig egy kis robot segítségével mélyíthetik el tudásukat a Naprendszert illetően. Az ismeretek elsajátításában az Indi robot lesz segítségükre.
Korosztály: 4. osztály
Időtartam: 40-50 perc
A foglalkozás során állathangok felismerésével, találós kérdéssel kerülünk közelebb a baromfiudvarhoz és a kiskakashoz. Vajon hogyan szerzi vissza a kiskakas a gyémánt félkrajcárját? A foglalkozáson megkapod a választ, majd megismerkedünk a Hogy a kakas c. népi gyermekjátékkal.
Korosztály: 1-2. osztály
Időtartam: 45 perc
Cibere vajda és Konc király küzdelme. Farsangi népszokások
Cibere vajda és Konc király küzdelmével kezdetét veszi a farsang: hangolódó népmese után jelmezes alakoskodások a korosztálynak megfelelően, kisebbeknek egyénileg, mozgás-utánzással, nagyobbaknak kiscsoportokban tréfás történet előadásával, mókás esküvő, jókívánságok, táncos mulatság.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, környezetismeret
Korosztály: 1–4. osztály
Időtartam: 50 perc
Március 15. Az 1848/49-es események nyomában
Játékosan felidézzük a forradalom eseményeit: titkos ügynökök elől menekülünk, megalapítjuk a Tízek Társaságát, segítünk Petőfinek a Nemzeti dal megírásában, kokárdát „varrunk” és persze részt veszünk a márciusi eseményeken.
Korosztály: 3-4. osztály
Időtartam: 60 perc
Húsvét – a gyerekek népmesén keresztül hangolódnak a húsvét témaköréhez
MESE-JÁTÉK-NÉPSZOKÁS hármas egységével nem csak tudást vagy bővebb információt szerezhetnek a húsvétról, hanem érzelmi kötődés is ki tud alakulni megtartó hagyományainkhoz. A foglalkozás célja, hogy a jelen korban visszatekintsünk eleink ünnepi szokásaira és felfedezhessük bennük a velünk élő múltat. A játékok főleg az ünnepkörhöz kapcsolódnak, mozgásos, szerepjátékos időtöltésre számíthatnak. Az irodalom a különböző verseken keresztül jelenik meg a foglalkozáson.
Korosztály: 1-4. osztály
Időtartam: 60 perc
A világ leggazdagabb verebe
A mese levetítése után átalakulunk madarakká, kipróbáljuk, milyen verébnek lenni, kukacokat gyűjteni, magokat válogatni. Vonatozunk egyet, majd megkeressük a könyvekben elbújt verebeket.
Korosztály: 1–2. osztály
Időtartam: 60 perc
Liba-Galiba
Márton napi népszokások felelevenítése. A libák és a róka című népmese interaktív dramatikus feldolgozása versek, dalok, énekes játékok által. A népszokásokhoz kapcsolódó ügyességi játékok bemutatása, kipróbálása.
Korosztály: 1-2. osztály
Időtartam: 45-50 perc
Verselő I. Nemcsak mondani, hanem játszani is lehet a kortárs magyar költők verseivel
Kollár Árpád: Micsoda madár kötete kapcsán többek között megismerhetjük a madarakat, és a fákról is suttogunk egyet.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, környezetismeret, szabadidős
Korosztály: 2–4. osztály
Időtartam: 45 perc
Szabó T. Anna Tatoktatok c. kötete csupa ritmus, csupa játék: ellátogatunk az állatkertbe, elszavaljuk a Nemzetközi medveindulót, meggyötörjük nyelvünket és ki-ki átváltozhat boszorkánnyá vagy kalózzá.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, környezetismeret, szabadidős
Korosztály: 2–4. osztály
Időtartam: 45 perc
Játszani tudni kell! Játéktanítás
Régi és új csapatjátékokat ismerhet meg az osztály. Ötleteket nyújtunk olyan mozgásos játékokra, amelyek később, akár tantermi keretek közt is újra játszhatók az iskolában.
Tantárgy: szabadidős
Korosztály: 1–4. osztály
Időtartam: 45–60 perc
Manómese. Játékos önismeret
A foglalkozás Max Bolliger Manómese (Elgondolkodtató történet az igazi értékekről, döntéseink felelősségéről és a bennünk lakozó varázserőről) című meséjére épül.
Hangok felidézésével a történet helyszínére varázsoljuk magunkat. A főhős manó ajándékai után játékok következnek, majd egy képzeletbeli hintón is utazhatunk. A mese segítségével felismerhetjük a saját magukban lapuló „kincseket”.
Korosztály: 1–2. osztály
Időtartam: 70 perc
Vándorok. Mesés csapatépítő játék
A népmesék egyik kiemelkedő alakja a vándorlegény. A játékos mesefoglalkozás során a vándorló mesehős archetípusával ismerkedhetnek meg a gyerekek. A résztvevők a történethez kapcsolódó ügyességi és logikai feladatok végrehajtásával kísérik el a vándort az útja végéig.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 1–4. osztály
Időtartam: 60 perc
Egyszer volt… Népmesei tudáspróba
A tanulók játékos „próbák” keretében, csapatban dolgozva mutathatják meg, hogy mit tudnak a népmesék típusairól, jellemzőiről és hőseiről.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 4. osztály
Időtartam: 60 perc
A Négyszögletű Kerek Erdő. Játékos foglalkozás Lázár Ervin műve alapján
Az osztály meghívót kap a Négyszögletű Kerek Erdőbe. A különböző kalandokat képekkel idézzük meg, részt veszünk egy versmondó versenyen, majd a gyerekek „mezei futóverseny” keretében mutathatják meg, mennyire ismerik az erdő lakóit.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 60 perc
Gazdálkodj ÖKO-san! A hulladékgazdálkodástól az újrahasznosításig
A gyerekek egy olyan társasjátékban vesznek részt, amelyben egy puszta és kietlen várost a környezetével együtt minél „ÖKOsabbá” kell tenniük.
Tantárgy: környezetismeret
Korosztály: 1–4. osztály
Időtartam: 45–60 perc
Könyv – Kártya – Barlang. Játékos foglalkozás a barlangok világáról
A gyerekek egy „játékbarlangban” zsetonokkal tippelhetnek a helyes válaszokra a következő témakörökben: barlangok a könyvekben, híres barlangok Magyarországon, a barlangok élővilága.
Tantárgy: környezetismeret
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 60 perc
Lengemesék – Tél a Nádtengeren (Berg Judit Lengemesék-sorozata nyomán)
Berg Judit Lengemesék története tovább folytatódik. A gyerekek a foglalkozás alatt izgalmas és megható történetekkel ismerkedhetnek meg. A mese és a hozzá kapcsolódó játékok hatására fejlődik a szövegértés, a képzelőerő, a csapatmunka. A gyerekek lehetőséget kapnak önálló és közös alkotásra, fejlődik a kifejezőkészség és a szociális készségek.
Korosztály: 1-3. osztály
Idő: 45 perc
Mészöly Ágnes: Hófehér karácsony
Mesealapú foglalkozás alsós korosztály számára. Meserészletekkel elkalandozunk a kis bakonyi faluba, ahol megismerkedünk Takács nénivel, aki várja haza az unokákat, a családot. A hó mindent betemet, embermagasságú kupacok mögött bújnak meg a kis kerítések, a csöpp házak. A kéményekből magasra gomolyog a füst, s a felhők fölött angyalok szállítják az ajándékokat. A kérdés az, vajon sikerrel célba ér mindenki és csomagok is?
A foglalkozás fejleszti a szövegértést, a képzelő erőt, a szociális és társas kapcsolódást, a meglévő ismeretekből újat tudnak képezni a gyerekek.
Korosztály: 1-4. osztály
Idő: 45-60 perc
Keress és alkoss! I. Játékos foglalkozás mesékkel és okoseszközökkel
A gyerekek két csoportban, váltott helyszínen dolgoznak. A mesék birodalmába QR-kódos, könyves nyomozásra hívjuk az osztály egyik felét, míg a többiek izgalmas és színes illusztrációt készítenek szófelhőkészítő alkalmazás (WordArt) segítségével.
Tantárgy: informatika, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 45–90 perc
Keress és alkoss! II. Játékos foglalkozás versekkel és okoseszközökkel
A gyerekek két csoportban, váltott helyszínen dolgoznak. A versek birodalmába QR-kódos, könyves nyomozásra hívjuk az osztály egyik felét, míg a többiek izgalmas és színes illusztrációt készítenek szófelhőkészítő alkalmazás (WordArt) segítségével.
Tantárgy: informatika, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 45–90 perc
Könyvből e-könyv. Látogatás a Somogyi-könyvtár digitalizáló műhelyében
A résztvevők végigkövethetik a digitalizálás folyamatát a nyomtatott dokumentumoktól az e-dokumentumok megjelenéséig a digitális könyvtárban. Működés közben láthatják a speciális könyvtári szkennereket.
Tantárgy: informatika
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 45–90 perc
Robotika. Építsünk és programozzunk együtt robotot!
A foglalkozás keretében a résztvevők bepillantást nyerhetnek a robotprogramozás titkaiba. A kreatív, játékos építést követően grafikus programozást (Scratch) alkalmazva életre keltik a robotokat (ArTeC).
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, informatika
Korosztály: 4. osztály
Időtartam: 45–90 perc
Ipad Osmo
Egy egyedi készségfejlesztő játékkiegészítő, amely kézzelfogható játékok tárházát nyitja meg a természettudományok, a matematika és a művészet világából. A gyerekek a játék segítségével megismerkedhetnek Scratch programozás alapjaival is, de belekóstolhatnak egy pizzéria üzemeltetésének mindennapjaiba is.
Korosztály: 1–4. osztály (csoportbontásban 10 fő)
Időtartam: 45 perc
Csukás István: A téli tücsök meséi. Összefoglaló foglalkozás
„Körbejárjuk” a szobát, ahol a téli tücsök bújik meg, és vele együtt, játékos formában felidézzük a nyári szigetet és a hozzáfűződő emlékeket.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 50–60 perc
„Suki des” – érzékenynek lenni valami iránt. Összművészeti fejlesztés a könyvtárban papírszínházzal
A foglalkozás után a gyerekek érzékenyebbek lesznek az művészeti alkotások befogadására, az elsajátított képességek ismeretében önálló, új tartalom teremtésére. Cél az asszociációs képesség mélyítése és a kreativitás fejlesztése a vizuális és a zenei ritmusok segítségével.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, rajz és vizuális kultúra, ének-zene
Korosztály: 4. osztály
Időtartam: 2 x 90 perc
K(r)imittud. Kinyomozzuk, ki tud nyomozni
A foglalkozás két alkalomra osztható: Első alkalommal a gyerekek vizsgát tehetnek nyomozási képességeikről: egy jelenet megfigyelése, visszaidézése, könyvfelderítés a gyermek- és ifjúsági krimik között, mérgező növények, híres detektívek felismerése, ördöglakat kinyitása. Második alkalommal egy bűnügyet kell kinyomozni a levizsgázott detektíveknek, nyomok és tanúvallomások segítségével kell rekonstruálni, hogy mi történhetett.
Tantárgy: szabadidős
Korosztály: 4–6. osztály
Időtartam: 2×90 perc
Papírszínház és a könyvtár legkisebb robotja – Ozobot
A fakeretben mozgatható nagyméretű lapok segítségével a mesélő színházi élménnyé változtatja a hagyományos meseolvasást. A szöveg és a képek támogatják egymást a befogadásban és a gyermekek fantáziájának fejlesztésében. A foglakozás 2. felében a meséhez kapcsolódó játék során a gyerekek legóból építhetnek és kipróbálhatják a könyvtár legkisebb robotját, az Ozobotot.
Korosztály: 1-2. osztály
Időtartam: 30–40 perc
3D nyomtatás
Tárgyakat nyomtatni izgalmas kaland. A 3D nyomtató egy olyan eszköz, amely háromdimenziós tárgyakat képes alkotni digitális modellekből. Ezzel az eljárással a műanyag játékfiguráktól a komplett házakig előállíthatók a tárgyak. A technológiát számtalan területen hasznosítják a kutatásban és a termelésben is.
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 45 perc
A nagyravágyó feketerigó
A foglalkozás keretében a résztvevők játékos formában ismerkedhetnek a madarakkal. Elhangzik Lázár Ervin meséje is papírbábokkal eljátszva. Vajon milyen az igazi barátság, ki milyen madárbarátot szeretne?
Korosztály: óvoda nagycsoport
Korosztály: 1–2. osztály
Időtartam: 60 perc
Csodapatika – biblioterápiás foglalkozás
Vajon mit árulnak a csodapatikában? Ki milyen gyógyszert vásárolna ott? Lázár Ervin meséje alapján gondolkodhatnak el ezen a résztvevők. S vajon ismerik-e magukat, mint a saját tenyerüket?
Korosztály: 3–4. osztály (csoportbontásban 15 fő)
Időtartam: 90 perc
FELSŐ TAGOZATOSOKNAK
Frida és Gubanc Szegeden
Frida és Gubanc, a két kis madár szemével ismerhetik meg a gyerekek Szegedet. Madártávlatból szemléljük a várost, épületeit, természeti és kulturális kincseit. A foglalkozás célja, hogy elmélyítse a helyismereti tájékozottságot. Játékkal, vizualizációval és némi helyismereti tapasztalattal nyomon követhetjük őket kalandjaik során. Kiválóan alkalmas kisebb korosztályok számára városismereti foglalkozásként. Fejlesztett területek: magyar nyelv és irodalom, szövegértés, helyismeret
Korosztály: 5. osztály
Időtartam: 45–60 perc
Beporzók hete. Érzékenyítő foglalkozás
2018. március 10-én magánkezdeményezéssel indult útjára a beporzók szorgos munkájának ünneplése, segítése és védelme kapcsán életre hívott országos rendezvénysorozat. A témához kapcsolódóan, de egész évben várjuk az érdeklődő osztályokat ismeretterjesztő játékokra épülő interaktív foglalkozásra, ahol a diákok a digitális eszközök segítségével ismerhetik meg a beporzók csodálatos világát, a méhek életét!
Korosztály: 5. osztály
Időtartam: 45–60 perc
Te jól ismered az állatokat? Használd a QR-kódokat és általuk ismerkedj meg a csodálatos állatvilág egyik könyvével, majd Animal 4D-vel keltsd életre a Földön élő állatok egyikét. MTiny robot segítségével gondozd és vigyázz rá, hogy az állatvilág törékeny egyensúlya fennmaradjon!
Korosztály: 5–6. osztály
Időtartam: 60 perc
Bolygóközi kalandozások – INDI ROBOT
Kalandozz velünk a világűrben! A foglalkozás során a részt vevők megismerkednek a gyermekkönyvtár bolygókról és világűrről szóló könyveivel, ezt követően pedig egy kis robot segítségével mélyíthetik el tudásukat a Naprendszert illetően. Az ismeretek elsajátításában az Indi robot lesz segítségükre.
Korosztály: 5–6. osztály
Időtartam: 40-50 perc
A fák titkos élete
Vajon mit gondol rólunk a természet? Légy része újra a természetnek mesével, mozgással és vizualizációval egybekötött jóga mókával.
A foglalkozás alatt A csodakert című, kazah népmese hangzik el.
Korosztály: 5. osztály
Időtartam: 45 perc
Mese a napról (lapp népmese)
Mesével hangolódunk az adventi időszakban a Karácsonyra, mely után egyre hosszabbak a nappalok és fény ismét beköltözik életünkbe. A mese kapcsolatot teremt a hallgatók és a mesélő között, különleges erővel segít hangolódni az ünnepre és megtalálni belső erőforrásainkat.
Szituációs és kreatív játékokkal csapat és „önerősítünk”.
Korosztály: 5-8.osztály
Időtartam: 45-60 perc
Kalandok a Földért – Gyere el, és légy részese ennek a különleges utazásnak!
Ha te is úgy gondolod, hogy mindannyian útitársak vagyunk a Földön, akkor csatlakozz hozzánk környezetvédelmi könyvtári foglalkozásunkra.
Izgalmas történetek, elgondolkodtató fejtörők és interaktív robotok segítségével fedezzük fel és tanuljuk meg, hogy hogyan vigyázzunk a környezetünkre, miközben közösen gondolkodunk a fenntartható jövő lehetőségein. Együtt megérthetjük, hogy felelősségünk van a Föld nevű bolygóért, és hozzájárulhatunk, hogy jobbá tegyük a világot.
Korosztály: 5–6. osztály
Időtartam: 60 perc
Kincskeresés a könyvtárban. Rendhagyó művészeti foglalkozás
A tanulók játékos formában sajátítják el a könyvtárhasználati és művészeti ismereteket, fejlesztik képességeiket. A program során a résztvevők egyénileg (igaz-hamis játék, rejtvény), párban (labirintusjáték) és csapatban (PUZZLE és adatbázisok használata) is oldanak meg feladatokat.
Tantárgy: rajz, ének, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45–90 perc (1–2 alkalom)
Petőfi-póker Kártyajáték Petőfiről és a János vitézről
Franciakártya helyett kérdés- és válaszkártyákkal játszunk, csemegézve Petőfi életéből és a János vitézből. Jó lapok esetén érdemes licitálni, kinek lesz a legjobb pókerkombinációja?
Korosztály: 7–8. osztály
Időtartam: 90 perc
Ujjé a ligetben nagyszerű! Kincskeresés a természetben
Milyen kincseket rejt a liget? Mi a legfőbb kincs, ami sehol máshol nincsen?
„Kincskereső” térképekkel keresik fel a gyerekek az adott helyszíneket, közben egy feladatlapot töltenek ki, amelyekre a választ a helyszínen találják meg.
Találkozóhely: a ligetben, a szabadtéri színpad bejáratánál (Erzsébet Liget, Újszeged, Népkert sor)
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 60-90 perc
Játszani tudni kell! Játéktanítás
Régi és új csapatjátékokat ismerhet meg az osztály. Ötleteket nyújtunk olyan mozgásos játékokra, amelyek később, akár tantermi keretek közt is újra játszhatók az iskolában.
Tantárgy: szabadidős
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45–60 perc
Egri csillagok. Olvasmányfeldolgozás két részben
A foglalkozás első része egy felkészülés, amelyben a digitális és hagyományos források felhasználásával keresik a választ a diákok néhány, Gárdonyi Géza regényéhez kapcsolódó kérdésre. A második részben zajlik a csata, melynek során döntő szerepet kap a tanulók Egri csillagokhoz kapcsolódó meglévő tudása. Mindkét rész önállóan is kérhető.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 6. osztály
Időtartam: 60 + 60 perc
„Suki des” – érzékenynek lenni valami iránt. Összművészeti fejlesztés a könyvtárban papírszínházzal
A foglalkozás után a gyerekek érzékenyebbek lesznek az művészeti alkotások befogadására, az elsajátított képességek ismeretében önálló, új tartalom teremtésére. Cél az asszociációs képesség mélyítése és a kreativitás fejlesztése a vizuális és a zenei ritmusok segítségével.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, rajz és vizuális kultúra, ének-zene
Korosztály: 5–6. osztály
Időtartam: 2 x 90 perc
A tizenhármak nyomában. QR-kódos történelmi nyomozós játék
A tizenhárom aradi vértanú emlékét megidézve egy festményről kell kideríteni, igazi-e. A könyvtár olvasótereiben nyomozhatnak a csapatok: egy hiányos leírás, QR kódok és néhány információ segítségével az aradi vértanúk nyomába kell eredni, hogy kiderítsék, kiket ábrázol a festmény. Ha jól dolgoznak, fény derülhet a kép eredetére.
Tantárgy: történelem, magyar nyelv és irodalom, könyvtárhasználat, szabadidős
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 90 perc
Bűntény a könyvtárban. Nyomozós játék a Stefánia Fiókkönyvtár-klubban vagy a Gyermekkönyvtárban. Válaszd ki TE a helyszínt!
A foglalkozás során a résztvevők egy bűntény helyszínére csöppennek, melynek sértettje maga a könyvtáros. A feladatuk, a nyomok és az adatbázisok segítségével rájönni a tettes kilétére és felfedni a lehetséges indítékot.
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 90 perc
Iszup – avagy a fordított mese. Anyanyelvi „észtekeregető” játékok
A diákok megismerkedhetnek a palindrom, az anagramma és más nyelvi játékok világával – nem kevés humorral fűszerezve.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 5–6. osztály
Időtartam: 60 perc
Toldi. Arany János elbeszélő költeményének feldolgozása
A foglalkozás Arany János Toldiját egy szerepjáték keretében, bírósági tárgyalás formájában dolgozza fel. Mivel a gyermekek nem szívesen azonosulnak a negatív hősökkel, a szerencse dönti el, hogy ki kit képvisel. Szükséges a mű alapos ismerete.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 6. osztály
Időtartam: 60–80 perc
Kötelezők röviden. Történetmesélés, illusztrációtervezés digitális rajztáblával
A gyerekek csoportokban dolgoznak: egy-egy digitális rajztábla (Wacom) segítségével „képes feladványokat” készítenek egymásnak olvasmányélményeik alapján.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, informatika, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45–90 perc
„Víz-után-járás”. Városi séta csoportokban
A helyismereti foglalkozás az 1879-es szegedi nagyárvízhez kapcsolódik. A résztvevők csapatokban, térképpel és feladatlappal a kezükben indulnak felfedező útra Szeged belvárosában. Hogyan tudnak tájékozódni térképpel, milyen a megfigyelőképességük, tudnak-e csapatban dolgozni? Ettől függ, hogy mennyi idő alatt és milyen sikerrel teljesítik a feladatokat.
Tantárgy: hon- és népismeret
Korosztály: 4–8. osztály
Időtartam: 80–90 perc
Kalandra fel! Kalandozz velünk évszázadokon és földrészeken keresztül!
Egy totóra invitáljuk a gyermekeket, ahol régi könyvek metszetein, térképein, illusztrációin keresztül csodálkozhatnak rá az egyes népek kultúráira, városaira, élővilágára. A játék végeztével az eredeti régi dokumentumokat is bemutatjuk, mesélünk róluk.
Tantárgy: földrajz, történelem, magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 30–60 perc
„Azt a betyárját!” Művelődéstörténeti nyomozás az irodalom segítségével
A foglalkozás során – az egymás után előkerült dokumentumokból, levelekből, körözési plakátokból – folyamatosan kibontakozó betyártörténet tanúi a 19. századi, társadalmon és törvényen kívüli betyárok világával ismerkednek. Az ifjú kutatók a nyomozás végén, a bizonyítékok alapján saját történetük mellett érvelhetnek.
Tantárgy: magyar irodalom, történelem
Korosztály: 7–8. osztály
Időtartam: 45–60 perc
QR-kód/játszma. Könyvtárhasználat másképp
A QR-kód mint új, egyre inkább elterjedt technológia lehetőséget teremt a mobiltelefon és az internet használatának kibővítésére. A foglalkozáson a fiatalok játékos formában, tablet, illetve mobiltelefon használata közben ismerkednek meg a könyvtári katalógusokkal, a könyvekben, folyóiratokban és internetes tartalmakban való kereséssel.
Tantárgy: könyvtárhasználati ismeretek, magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 30 perc
A QR-kód/játszmához kidolgozott módszertani segédanyag honlapunkon ingyenesen, regisztráció nélkül elérhető.
Könyvből e-könyv. Látogatás a Somogyi-könyvtár digitalizálóműhelyében
A résztvevők végigkövethetik a digitalizálás folyamatát a nyomtatott dokumentumoktól az e-dokumentumok megjelenéséig a digitális könyvtárban. Működés közben láthatják a speciális könyvtári szkennereket.
Tantárgy: informatika
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45–90 perc
Okosórák a könytárban. Kalandozás az újdonságok birodalmában
A gyerekek a foglalkozás során a legmodernebb okoseszközökkel és technikákkal ismerkedhetnek meg: Osmo játék iPadre, AR – Augmented Reality, QR-kód, 3D nyomtató, GoPro kamera stb.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, informatika
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45–90 perc
Robotika. Építsünk és programozzunk együtt robotot!
A résztvevők bepillantást nyerhetnek a robotprogramozás titkaiba. A kreatív, játékos építést követően grafikus programozást alkalmazva életre keltik a robotokat. A foglalkozás során bemutatásra kerülnek az Abacusan-Artec eszközök és a Scratch alapú Studuino program. A programozható alaplapot összekötjük különböző motorokkal, szenzorokkal (DC és Servo motor, LED lámpák, touch sensor, photoreflector, buzzer, sound sensor), majd ezt követően a Studuino programban felprogramozzuk a robotot.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, informatika
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45–90 perc
Tárgyakat nyomtatni izgalmas kaland. A 3D nyomtató egy olyan eszköz, amely háromdimenziós tárgyakat képes alkotni digitális modellekből. Ezzel az eljárással a műanyag játékfiguráktól a komplett házakig előállíthatók a tárgyak. A technológiát számtalan területen hasznosítják a kutatásban és a termelésben is.
Korosztály: 5-8. osztály
Időtartam: 45 perc
Egy egyedi készségfejlesztő játékkiegészítő, amely kézzelfogható játékok tárházát nyitja meg a természettudományok, a matematika és a művészet világából. A gyerekek a játék segítségével megismerkedhetnek Scratch programozás alapjaival is, de belekóstolhatnak egy pizzéria üzemeltetésének mindennapjaiba is.
Korosztály: 5-8. osztály (csoportbontásban 10 fő)
Időtartam: 45 perc
A résztvevők kis csoportokban fejtik meg a rejtélyeket és követik a nyomokat a könyvtár valamennyi szintjén. Eközben megismerkednek a könyvtári terekkel és néhány szolgáltatással is.
Korosztály: 5-8. osztály
Időtartam: 70 perc
Vajon mit árulnak a csodapatikában? Ki milyen gyógyszert vásárolna ott? Lázár Ervin meséje alapján gondolkodhatnak el ezen a résztvevők. S vajon ismerik-e magukat, mint a saját tenyerüket?
Korosztály: 5-8. osztály (csoportbontásban 15 fő)
Időtartam: 90 perc
„Gazdálkodj okosan!” Pénztörténeti foglalkozás kicsiknek és nagyoknak
A foglalkozás során a diákok megismerik a pénztörténet egyes korszakait, költségvetést készítenek, keresztrejtvényeket, kvízeket, pénzügyi személyiségtesztet oldanak meg. Ezenkívül képkártyák segítségével feltérképezik, mely értékek fontosak számukra az életben. Cél a pénzügyi tudatosság elősegítése már fiatal korban, játékos formában.
Tantárgy: történelem
Korosztály: 5-8. osztály
Időtartam: 45 perc
A foglalkozáson korabeli fotó(másolato)k, folyóiratok és egyéb dokumentumok, videók segítségével követjük végig az 1956-os forradalom és szabadságharc meghatározó szegedi és elsősorban budapesti történéseit.
Tantárgy: történelem
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45 perc
A Szegedi Képregényfesztiválhoz kapcsolódó foglalkozáson a résztvevők megismerkednek a 9. művészeti ág, a képi elbeszélés műfaji sajátosságaival, valamint a központi könyvtár (Kamasz-o-dokk) és a Stefánia Fiókkönyvtár-klub kölcsönözhető képregényállományával.
Mi a közös Winnetou, Mátyás király, illetve A nyomorultak és a Beszterce ostroma hősei között? Ki volt Jucika és Kócos Karcsi? A hazai képregénykultúra-fogyasztók számára miért fontos a Füles, a Pajtás és az Érdekes Újság?
A múltidézés mellett a modern kori képregénykarakterek sziluettjáték segítségével elevenednek meg, míg a híres magyar költők verseit kortárs képregényrajzolók adaptálják 21. századi környezetre. A csapatjátékra épülő, interaktív foglalkozáson a résztvevők bepillantást nyernek a könyvtár képregényállományába és tesztelhetik tudásukat az óriás, képregényes társasjátékkal.
Korosztály: 5-8. osztály
Időtartam: 45-60-90 perc
KÖZÉPISKOLÁSOKNAK
Így olvastok ti – netgeneráció a KAMASZ-O-DOKK-ban. Hova tűnt az élményszerző olvasás?
A Z generáció gondolkodásában, kulturálistermék-fogyasztási szokásaiban lényegesen eltér a korábbi nemzedékektől. Olvasási stratégiájuk is jelentős változásokon ment keresztül. A diákok kötetlen beszélgetés során, egy kérdezz-felelek játékban fejthetik ki véleményüket az olvasásról, kulturális szokásaikról, igényeikről.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 9–12. osztály
kompetencia, csoportmunka
Franciakártya helyett kérdés- és válaszkártyákkal játszunk, csemegézve Petőfi életéből és a János vitézből. Jó lapok esetén érdemes licitálni, kinek lesz a legjobb pókerkombinációja?
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 90 perc
Könyves kvíz. Irodalomról közérthetően, játékosan
A diákok a kvíz során számos feladatot oldanak meg: fel kell ismerniük a megfilmesített könyveket és szereplőiket, vagy éppen matematikai műveleteket kell elvégezniük az irodalmi művek címében szereplő számokkal.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: középiskola
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 60 perc
NEMÁÁÁÁR!!!! Csak a szememnek hiszek… Mi köze a holttestek boncolásának irodalmi kéziratok vizsgálatához? Miért jó, hogy ismerünk néhány görög szót – még ha nem is tudunk róla? Legújabb szabadulószobás időutazásunkra olyan középiskolás csoportokat hívunk, akik szívesen ismerkednének játékos formában a Somogyi-könyvtár múlt századi irodalmi különlegességeivel – elsősorban József Attila, Juhász Gyula és Radnóti Miklós dedikált köteteivel. A játék keretein belül olyan egyedi albumba is betekinthetnek, amilyenbe korábban még csak keveseknek volt lehetősége. Személyes költői bejegyzések, karikatúrák várják a „jövőből visszaérkező tudósokat”. (De vajon hogy jön ide az aforizma és a sposalizio?)
Játéktípus: hibrid, online és valós játék kombinációja, csoportbontásban
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45 perc
Emlékkönyvtári bemutató. Évszázadok könyves kincsei a tudás szolgálatában
Az emlékkönyvtári foglalkozások során általános könyv- és kultúrtörténeti bemutatót is tartunk az itt található kincseinkből, de – a pedagógus kérésére – egy-egy tantárgynak, tananyagnak megfelelő (pl. a reformkor irodalma, Bibliák, a kiegyezés időszaka stb.) rendhagyó foglalkozásra is várjuk a diákokat.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, történelem, nyelvek, művészetek
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45–60 perc
„Azt a betyárját!” Művelődéstörténeti nyomozás az irodalom segítségével
A foglalkozás során – az egymás után előkerült dokumentumokból, levelekből, körözési plakátokból – folyamatosan kibontakozó betyártörténet tanúi a 19. századi, társadalmon és törvényen kívüli betyárok világával ismerkednek. Az ifjú kutatók a nyomozás végén, a bizonyítékok alapján saját történetük mellett érvelhetnek.
Tantárgy: történelem
Korosztály: 9–10. osztály
Időtartam: 60 perc
Bűntény a könyvtárban. Nyomozós játék a Stefánia Fiókkönyvtár-klubban vagy a Gyermekkönyvtárban. Válaszd ki TE a helyszínt!
A foglalkozás során a résztvevők egy bűntény helyszínére csöppennek, melynek sértettje maga a könyvtáros. A feladatuk, a nyomok és az adatbázisok segítségével rájönni a tettes kilétére és felfedni a lehetséges indítékot.
Korosztály: 9–10. osztály
Időtartam: 60–90 perc
Stefánia nyomában. Történelem és könyvtárhasználat a Stefánián
A 19. században, az Osztrák–Magyar Monarchia idejében járunk, ahol a trónon I. Ferenc József ült. Feleségét, Sisit, azaz a bajor királyi hercegnőt bizonyára mindenki ismeri. Na de ki az a Stefánia? Az ő életébe nyújt rövid betekintést a foglalkozás, miközben a könyvtárral is megismerkednek a résztvevők.
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 60 perc
A képek és a festmények egyetlen pillanatot jelenítenek meg. A filmekhez hasonlóan a képregények is képek sorozatából állnak, melyek ilyen formában már egy történetet mesélnek el. A résztvevők beleképzelhetik magukat a képregénykészítők szerepébe és megismerkedhetnek a 9. művészet világával.
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 60–90 perc
A csapatok a könyvtár katalógusát segítségül hívva oldják meg az adott keresztrejtvényeket. Amelyik csapat előbb végez, az nyer.
Korcsoport: 9–12. osztály
Időtartam: 60 perc
Magyar utazók az Újvilágban
Vetítéssel egybekötött ismeretterjesztő foglalkozás a vikingek korától a 19. század végéig. A könyvtári foglalkozás során jeles magyar utazók élete és egymásra hatása bontakozik ki. Az utazók mindennapjai 18. századi nyomtatott könyvek és újságok, 19. századi kézírást imitáló levélrészletek által elevenednek meg. Az új fogalmak feldolgozása activity-vel és kártyajátékkal, továbbá csoportokra bontott, szerepjátékos stílusgyakorlattal történik. Vaktérkép és útikönyvek segítségével feltárul Rosti Pál expedíciója, a középiskolások bepillantás nyerhetnek a 19. századi természetfotózás technikájába is.
A foglalkozás végén: Emlékkönyvtári bemutató
Tantárgy: magyar irodalom, történelem
Korosztály: 9–12. osztály (csoportbontásban 15 fő részére)
Időtartam: 30–90 perc
Vajon mit árulnak a csodapatikában? Ki milyen gyógyszert vásárolna ott? Lázár Ervin meséje alapján gondolkodhatnak el ezen a résztvevők. S vajon ismerik-e magukat, mint a saját tenyerüket?
Korosztály: 9–12. osztály (csoportbontásban 15 fő)
Időtartam: 90 perc
A szegedi nagyárvíz – 1879. Emlékek, korabeli dokumentumok
A pusztító és áldást hozó Tisza 1879. március 12-én éjjel csaknem teljesen elmosta Szegedet a föld színéről. A város 5.723 házából mindössze 265 maradt meg. A Szeged városképét és várostörténetét jelentősen meghatározó tragédiáról szóló bemutatóóra a Somogyi-könyvtár helyismereti gyűjteményében őrzött, eredeti fényképekre és dokumentumokra épít.
Tantárgy: történelem
Korosztály: 9–10. osztály
Időtartam: 60 perc
A helyismereti gyűjtemény a kutatás szolgálatában. A kéziratoktól a nem hagyományos dokumentumokig
A hallgatók betekintést kapnak a helyismereti gyűjtemény állományába, megnézhetik az ott őrzött kéziratokat, fotókat, aprónyomtatványokat, képeslapokat, plakátokat, folyóiratokat.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, történelem, helytörténet
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45–90 perc
1848/49 | 1944
Hazafiak. Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc Szegeden
A rendhagyó várostörténeti óra keretében vetített képes előadással és korabeli dokumentumok bemutatásával emlékezünk meg a szegedi eseményekről.
Légitámadás Szegeden a fotók tükrében.
Az előadás a második világháború szegedi eseményeit ismerteti virtuális könyvtári dokumentumok segítségével.
Tantárgy: történelem
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45–60 perc
Robotika. Építsünk és programozzunk együtt robotot!
A foglalkozássorozat keretében a résztvevők bepillantást nyerhetnek a robotprogramozás titkaiba. A kreatív, játékos építést követően grafikus programozást alkalmazva életre keltik a robotokat.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, informatika
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45–60 perc
3D nyomtatás bemutatás
Tárgyakat nyomtatni izgalmas kaland. A 3D nyomtató egy olyan eszköz, amely háromdimenziós tárgyakat képes alkotni digitális modellekből. Ezzel az eljárással a műanyag játékfiguráktól a komplett házakig előállíthatók a tárgyak. A technológiát számtalan területen hasznosítják a kutatásban és a termelésben is.
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45 perc
A Nagy Francia Enciklopédia. A fények századának monumentális alkotása
A résztvevők megismerkednek a korszakos jelentőségű vállalkozás kalandos történetével, illetve a 18. század könyves szokásaival. Az elhangzottakról játékos formában adnak számot, majd kézbe is vehetik a több száz éves, gazdagon illusztrált enciklopédiaköteteket.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, történelem
Korosztály: 10. osztály
Időtartam: 30–40 perc
Móra szivarfüstje nyomában. Emlékséta
Irodalmi városnéző sétánk során felkeressük Móra Ferenc szegedi emlékhelyeit, kiemeljük a város szövetéből azokat az épületeket, ahol a jeles író, újságíró, muzeológus, a Somogyi-könyvtár egykori igazgatója megfordult.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, helytörténet
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 90–120 perc
Irodalmi séta Szeged utcáin költők, írók emlékei nyomában. A séta útvonala és tematikája igény szerint módosítható.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, történelem
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 120perc
Könyvből e-könyv. Látogatás a Somogyi-könyvtár digitalizáló műhelyében
A résztvevők végigkövethetik a digitalizálás folyamatát a nyomtatott dokumentumoktól az e-dokumentumok megjelenéséig a digitális könyvtárban. Működés közben láthatják a speciális szkennereket és a 3D-s nyomtatót.
Tantárgy: informatika
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45–90 perc
QR-kód/játszma. Okosan az okoseszközökkel – digitális keresés
A QR-kód mint új, egyre inkább elterjedt technológia lehetőséget teremt a mobiltelefon és az internet használatának kibővítésére. A foglalkozáson a fiatalok játékos formában, tablet, illetve mobiltelefon használata közben ismerkednek meg a könyvtári katalógusokkal, a könyvekben, folyóiratokban és internetes tartalmakban való kereséssel.
Tantárgy: könyvtárhasználati ismeretek, magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 30 perc
A QR-kód/játszmához kidolgozott módszertani segédanyag honlapunkon ingyenesen, regisztráció nélkül elérhető.
Viva la musica. Barangolás a zene birodalmában
A diákok egy rendhagyó énekóra keretében az iskolai anyagot kiegészítő információkat kutatnak fel könyvek, kották és digitális eszközök segítségével.
Tantárgy: ének-zene
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45 perc
Hamlet. Élménypedagógiai könyvtári foglalkozás Shakespeare híres, mozaikkarakteréhez kapcsolódó történet összefoglalása játékos formában
A páros munka során kiadástörténeti különlegességek látnak napvilágot, vaktérkép segítségével a helyszínek, karakterkártyákkal a szereplők kerülnek felelevenítésre. A játékosok az eddigi ismereteiket 19–20. századi irodalmi lapok, színházi újságok és élclapok hasábjain megjelent írásokkal színesítik. Korabeli óriástérképeken a Wittenbergből hazatérő Hamlet, a Párizsból Helsingőrbe visszatérő Laertes, a Lengyelország felé meginduló norvég sereg, a Helsingőr kastélyában fel-alá járkáló Ophelia is életre kel ozobotok (robot) segítségével.
Tantárgy: magyar irodalom
Korosztály: 9–12. osztály (max. 15 fő)
Időtartam: 60–90 perc
A Szegedi Képregényfesztiválhoz kapcsolódó foglalkozáson a résztvevők megismerkednek a 9. művészeti ág, a képi elbeszélés műfaji sajátosságaival, valamint a központi könyvtár (Kamasz-o-dokk) és a Stefánia Fiókkönyvtár-klub kölcsönözhető képregényállományával.
Mi a közös Winnetou, Mátyás király, illetve A nyomorultak és a Beszterce ostroma hősei között? Ki volt Jucika és Kócos Karcsi? A hazai képregénykultúra-fogyasztók számára miért fontos a Füles, a Pajtás és az Érdekes Újság?
A múltidézés mellett a modern kori képregénykarakterek sziluettjáték segítségével elevenednek meg, míg a híres magyar költők verseit kortárs képregényrajzolók adaptálják 21. századi környezetre. A csapatjátékra épülő, interaktív foglalkozáson a résztvevők bepillantást nyernek a könyvtár képregényállományába és tesztelhetik tudásukat az óriás, képregényes társasjátékkal.
Korosztály: 9-12. osztály
Időtartam: 45-60-90 perc